Lifestyle

Ik ga Koolhydraatarm – Four weeks in| Health

Goodmorning! 
Op deze mooie woensdagochtend kijk ik even terug op mijn koolhydraatarme maand. 2 januari 2020 moest ik er aan geloven. Op het eten laten, sporten en beter in mijn vel zitten. In deze post neem ik je mee naar de cravings en de overwinningen. 

Wat is koolhydraatarm? 
Het fenomeen ken je hoogstwaarschijnlijk al wel. De leefstijl waarbij je jouw voedingsstoffen haalt uit groenten, eiwitten en vetten. Voornamelijk vetten. Je hebt hier verscheidene groepen en richtlijnen in. 
De richtlijn die ikzelf volg is max 30 gram koolhydraten per dag. Daarboven eet je beperkt en daaronder dan ben je echt bezig met keto. Maar je moet er echt een eigen weg in vinden. 

Twee jaar geleden begon ik met een koolhydraatarme leefstijl. Viel 9 kilo af, maar stopte en kwam bijna het dubbele weer aan. Dus opnieuw streng. En inmiddels heb ik door hoe ik dit het best kan combineren. Uiteraard heb ik afgelopen maand tussendoor gesnoept, momenteel ben ik onderweg naar Amsterdam voor een dagje weg en morgen zit ik in Amersfoort voor een high tea. En dat moet ook kunnen, vind ik. Als je maar de balans vind, dat is heel belangrijk.

De eerste maand is het vervelends, maar dat is met alles zo. Binnen de richtlijn die ik volg wordt er een 5/100 regel gehanteerd. Maar 5 gr. koolhydraten per 100 gram. In het begin voelt het dan ook dat je NIKS mag en alles zelf moet maken. Om het leuk te houden wissel ik het af. Zo maak ik om de week de foodsisters muesli. Bak ik volgende week een portie opties, voor het eerst. Maar heb ik ook ten allen tijden koolhydraatbeperkt brood in de vriezer liggen. Voor de luie weken. Én de tip van mijn tante: heb altijd Bifi worstjes in huis en uiteraard in je thuis. Een snelle trek stiller. 

In de eerste week zal je gaan afkicken. Suiker kicks als een malle. En ineens is dan ook echt alles lekker. Zoete donuts, fondant omhulde cakejes, zelfs pure chocolade wat ik eerder niet graag at. Mijn tip vermeid het de eerste 3 dagen. Lukt dit? Trakteer jezelf dan op de 4e avond met een uitgebreid, Kha, ‘borrelplankje. Komkommer, kaasjes, worstjes, augurken, komkommer gevuld met tonijn noem het maar op. En het belangrijkste geniet ervan! Na dit moment van ‘toegeven’ kan ik er om een of andere reden vol op tegen aan en is de rush ook weg. En je beloond je zelf op een bewuste manier. Yeeh je eerste week is voorbij!

Koolhydraatarm leven duur? Ja zeker! Afhankelijk van wat jouw definitie van duur is uiteraard. Wij combineren, twee dagen in de week eten wij een ‘duurder’ gerecht uit de foodsisters of online. Op zondag maken we een grote pan soep en eten hier twee dagen van. De overige 3 dagen zijn het simpele gerechten. Wokgroente met vlees, stamppot met bloemkool ipv aardappels. Gemiddeld zijn wij hierdoor aan onze weekboodschappen € 27 euro kwijt, normaal lag dit ook wel rond dat bedrag. Maar dan aten we 7 dagen per week gevarieerd. Momenteel eten we 3 dagen in de week écht lekker en vernieuwend. De andere 4 is het simpel, snel en dus goedkoop. 

Tweemaal avond eten en een heerlijke lunch. Maar ook heb ik tussendoor gecheat, kan gewoon!

Want je word creatief! Zo maak ik, gecombineerd uit Slank4u2, Foodsisters en eigen ideeën, eetschema’s. Elke 3 weken gaan we deze herhalen en dat 4 keer. Daarna zal ik een nieuwe maken. Zo gebruik je voornamelijk seizoensgroente (goedkoper) en daar kun je op een bulk manier inkopen. 

Was jouw voornemen ook een gezondere leefstijl? Hoe bevalt het? Let me know!

Ik ben Ernestina(25) en met mijn blog berichten neem ik je (wekelijks) mee in mijn leven. Hier vind je alles wat ik graag met je wil delen van een nieuwe outfit tot aan mooie reizen die ik maak.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *